Monday, January 31, 2011

sopan itu CANTIK!



sopan tiu memang canik..tapi bukan mudah untuk menjadi seorang yang sopan..keadaan sekeliling benar-benar mempengaruhi diri kita..apatah lagi kita yang bersekolah campur dengan kaum Adam..takut benar jika dilabel GEDIK oleh mereka..

   ada antara kita yang cantik bertudung, sopan berbaju kurung..tetapi, cara pertuturannya tidak sedap di pandang..cakap punyelah kuat sampai satu sekolah dengar. mengalahkan orang lelaki..tidak cakap lagi tentang ketawanya pula..memang kecoh jadinya..suara kita ketika bercakap dan ketawa memanglah bukan aurat..tetapi usahlah terlalu kuat hingga membuatkan orang lain kurang senang.

   ada juga antara kita yang jalam mendada..meskipun bertudung litup hingga menutupi dada, gaya jalan harus juga di jaga. cuba anda nilai sendiri cara anda berjalan.. kalau ketika anda berjalan ada sahaja lelaki yang pandang semacam, baiklah anda minta pandangan dari kawan-kawan tentang gaya jalan anda.

   tidak usah contoh yang susah-susah..kawan-kawan saya sendiri juga ada yang melakukan sedemikian..malah, saya sendiri juga selalu bercakap terlalu kuat..jangan malu untuk bertanya dengan kawan sama ada kita ini gedik atau tidak..kalau kawan-kawan kita sendiri kata kita ini gedik,cepat-cepatlah berubah dan perbaiki diri sebelum budak lelaki yang 'sound'. buat malu je nanti..

   ingat, kalau lelaki layan kita, tidak semestinya dia sukakan cara kita..kadang-kadang mereka sengaja ingin mempermainkan perempuan..tak pasal-tak pasal anda di label sebagai ss(syok sendiri)..sentiasalah berwaspada yer...

   kawallah diri sendiri dan amalkanlah sikap sopan..kerana, SOPAN ITU CANTIK!!..

No comments:

Post a Comment